Alle gezonde voedingsinitiatieven van overheid en bedrijfsleven leiden de komende jaren tot een stevige ondersteuning van de groente- en fruitconsumptie.
Dat blijkt uit een overzicht voor de Tweede Kamer van de initiatieven en resultaten die eerder op de Voedseltop zijn gepresenteerd. Het gaat om meer dan 35 projecten met een belangrijk plantaardig accent die snel worden opgeschaald in bedrijfskantines, scholen, pompstations en zorginstellingen.
Veel initiatieven zijn al bekend, zoals de ambassadeurs voor het Nationaal Actieplan Groenten en Fruit met ambassadeurs Rudolph van Veen (tv-kok) en arts Tamara de Weijer. Dat actieplan wordt op dit moment verder uitgewerkt.
Opschaling voelbaar
De effecten van de opschaling van deze projecten zullen in 2017 en 2018 voelbaar zijn. Zo moeten in 2017 en 2018 circa 1.500 restaurants en kantines gaan koken volgens het Dutch Cuisine-gedachtegoed. Dat betekent dat de koks grotere porties groente verwerken in de gerechten ten koste van vlees. Hiervoor worden in twee jaar tijd 150 extra ambassadeurs (chef-koks) aangetrokken. Ook wordt opgeschaald door op koksopleidingen aandacht te besteden aan die groenterijke Dutch Cuisine.
Persoonlijk advies in winkels
In de komende vijf jaar wil de Green Protein Alliance de zogenoemde eiwittransitie in Nederland de beslissende zet geven naar een voor mens en planeet gezond evenwicht van 50% plantaardige 50% dierlijke eiwitten. Verder willen bedrijven in de Smart Food Alliance het aantal gezonde producten snel opvoeren. Het gaat om toonaangevende bedrijven waaronder supermarktketen Plus en teler en verpakker Greenco.
Supermarkt Jumbo leidt zijn medewerkers op tot ambassadeurs voor gezonde en duurzame voeding op de winkelvloer: medewerkers informeren klanten persoonlijk over gezonde en duurzame voeding. Supermarktketen Albert Heijn helpt consumenten stap voor stap naar de gezondere keuze onder de slogan ‘Goede start – in 7 gemakkelijke stappen’.