Bonduelle ziet zijn omzet en winst flink groeien. De toenemende populariteit van gezonde voeding levert daaraan een belangrijke bijdrage, net als de overname van een grote groentesnackfabrikant in de Verenigde Staten.
‘Bonduelle toont opnieuw aan dat het de conjuncturele tegenwind kan weerstaan, maar ook dat het veelbelovende kansen op de markt direct aangrijpt.’ Met die woorden illustreert Bonduelle, fabrikant van conserven- en diepvriesgroenten en veg-to-go (groentesnacks), zijn succes van het afgelopen boekjaar. De omzet steeg met ruim 16% naar € 2,29 miljard, terwijl de operationele winst bijna 5% hoger uitkwam op € 108,3 miljoen. Van die omzet komt daarbij tegenwoordig 40% van conserven, de rest is gelijk verdeeld over diepvries en kant-en-klaar. Bonduelle haalt al die groente in maar liefst 500 varianten van meer dan 130.000 hectare; 3.400 tuinders bewerken die hectares en 54 fabrieken verwerken de oogsten.
Last van weerbarstige Europese markt
Europa levert bijna 60% van de omzet voor Bonduelle. In 2016 en begin 2017 liep de omzet terug doordat de Europese consument de hand op de knip hield en tegenvallende oogsten (vooral sla) voor hogere kosten zorgden. Het afgelopen boekjaar zijn de verkopen in Europa met bijna € 1,28 miljard weliswaar niet verder gedaald maar ook niet gestegen. Bovendien heeft het bedrijf last van de economische malaise in Rusland, waar het eveneens een belangrijke speler is. Europa blijft een weerbarstige markt voor Bonduelle, dat net als andere merkfabrikanten last heeft van de prijzenoorlog die de supermarkten in veel landen uitvechten.
Groei komt vooral van Amerikaanse markt
De groei komt vooral van de andere kant van de oceaan. Bonduelle zet zwaar in op de Amerikaanse markt, net als zuivelfabrikanten Groupe Bel, Lactalis en Danone.
Bonduelle is al tien jaar aanwezig op de Amerikaanse en Canadese markt, maar versterkte zijn positie begin dit jaar aanzienlijk met de overname van Ready Pac Foods, een fabrikant van salades en eenportieverpakkingen. Ready Pac Foods brengt $ 800 miljoen aan omzet binnen maar levert vooral veel kennis over en ervaring met groentesnacks, waarnaar steeds meer consumenten grijpen. “Met de acquisitie van Ready Pac Foods leveren we praktische oplossingen op de markt voor gezonde voeding, die een zeer snelle groei vertoont”, stelt topman Christophe Bonduelle in het overnamebericht.
Omdat de cijfers van Ready Pac Foods alleen in het laatste kwartaal van het boekjaar meetelden, verwacht Bonduelle voor de lopende financiële periode een omzetgroei van zeker 20%.