Doorgaan naar artikel

Vrees voor effect Amazon op AGF-keten

De stap van internetgigant Amazon om bij zijn juist gekochte winkelketen Whole Foods prijzen te verlagen, had afgelopen week ook de AEX in zijn greep.

Een vooralsnog beperkte reeks prijsverlagingen bij Whole Foods deed de beurskoers van Ahold Delhaize kelderen. De vrees bestaat voor een prijzenslag op de Noord-Amerikaanse markt. Dat zou Ahold Delhaize negatief raken. Maar is die vrees terecht?

‘Betaalbaar voor iedereen’

Op de website van Whole Foods staat een summiere vermelding van de prijsverlaging. De missie van Whole Foods en Amazon is om ‘goede kwaliteit voeding, natuurlijke en biologische, betaalbaar te maken voor iedereen’. Als eerste stap kondigde Whole Foods inderdaad een reeks prijsverlagingen aan voor onder meer trostomaten en biologische appels, bananen en avocado’s.

Als je dieper inzoomt op het prijsniveau van de keten, dan is de reeks prijsverlagingen eerder een normalisatie van het prijsniveau. Whole Foods heeft volgens analisten een duur logistiek systeem en dat dringt door in de prijzen in de winkel. Zo kost een biologische komkommer € 1,64 per stuk (€ 1,09 bij Albert Heijn). Een gewone komkommer kost € 1,09 (€ 0,69 bij Albert Heijn).

Biologische trostomaten kosten bij Whole Foods € 3,22 per pond. Dat is onder het niveau bij Albert Heijn (€ 3,89). Natuurlijk is een vergelijking onmogelijk gezien de verschillende regels voor biologische productie en de hogere logistieke kosten in de Verenigde Staten dan in Nederland.

Duur imago

In een analyse van USA Today over de mogelijke gevolgen van de overname, concluderen Amerikaanse retaildeskundigen wel dat er ruimte was voor prijsverlagingen. De bijnaam van Whole Food was ‘Whole Paycheck’, refererend aan de hoge uitgaven voor gezinnen. Amazon kan met zijn uitgekiende logistiek de 480 winkels waarschijnlijk goedkoper beleveren. En bij online verkoop is de winst waarschijnlijk groter. De lagere prijzen hoeven dus niet in de inkoop te worden doorberekend.

Whole Foods participeert bij telers

Whole Foods heeft traditioneel nauwe contacten met lokale leveranciers. De keten participeert zelfs in de bedrijven. Jaarlijks zet Whole Foods meer dan € 20 miljoen in voor aantrekkelijke leningen bij leveranciers.

Effect prijsverlagingen op leveranciers

De analisten die USA Today raadpleegden, zijn verdeeld over de vraag of de recente prijsverlagingen leveranciers zullen raken. Whole Foods zal blijven vasthouden aan zijn betrokkenheid bij lokale telers, verwachten zij. Bij andere winkelketens kan de prijsverlaging wel effect hebben op inkoop, stellen de retaildeskundigen. Al was de prijzenslag in de Verenigde Staten al lang begonnen met grote supermarktketens als Walmart.

Het kan ook het omgekeerde effect hebben, zegt één analist. “Andere ketens kunnen teruggrijpen op wat Whole Foods oorspronkelijk was en de banden met lokale leveranciers aanhalen.”

Bekijk meer

Share this

Gerelateerde artikelen

Beheer
WP Admin