Bij Erwin van Mierlo in Someren wordt 24 januari geplant in een van zijn kassen. De tweede kas volgt op 27 januari en 1 februari.
Zo’n 7 maanden nadat een hagelstorm in juni vorig jaar het kassencomplex verwoestte, zal er dan eindelijk weer een teelt in de kas staan. Binnenkort gaat hij bij de plantenkweker even naar zijn plantmateriaal kijken. ” Ik wil wel weer eens groenigheid zien.”
De laatste afrondingen van het herstel vragen nog best veel tijd. “Maar nu er eenmaal is gezaaid, is er geen weg meer terug.”
In de eerste kas wordt overgeschakeld naar een hoge draadteelt. De hangende teeltgoten zijn in de kas gedraaid. In week 2 worden de Forcas-groeibuizen opgehangen en worden verdeelleidingen achterin de kas geïnstalleerd. Vervolgens kan begonnen worden met het trekken van foliestroken over de goten, het ophangen van de druppelslangen en het leggen van substraatmatten.
Verwarming testen
“Daarna gaan we proberen de verwarming weer aan de gang te krijgen. We zullen best wat dingen tegenkomen die gerepareerd of vervangen moeten worden.” Zo zijn er bijvoorbeeld kranen en ontluchters die er nieuw in komen.
Twee weken voor de start van de teelt al gaan opstoken is best vroeg, en kost extra energie en geld. “Maar het systeem heeft 7 maanden stil gelegen, in weer en wind. Dus we willen zeker weten dat alles goed werkt. Als je er pas een paar dagen voordat de teelt begint achter zou komen dat er iets niet werkt, en het kan dan niet heel snel opgelost worden, dan kost dat veel meer geld.”
Aardig opgedroogd
In de tweede kas komt zoals voorheen weer een traditionele teelt te staan. In november baarde het Van Mierlo zorgen dat het daar door de regen een enorme modderboel werd. “Maar toen ook die kas na half december volledig dicht lag, bleek het allemaal niet tegen te vallen. We zijn er een paar keer met een trekker met cultivator doorheen gegaan, en toen is het aardig opgedroogd.” Daarna kon er geëgaliseerd en geprofileerd worden. Om de buisrail op te kunnen hangen in de lasrekken moesten de omlopen doorgeslepen worden. Als de buizen weer op de buisrailsteunen liggen, worden ze weer aan elkaar gelast.
Kettingbaan vervangen
Er is besloten om de kettingbaan in het betonpad volledig te vervangen. Met profielen waar steeds veel water in heeft gestaan en die vol glasresten lagen, bleek alleen het vernieuwen van de ketting niet afdoende.
Lees eerdere geluiden van Erwin van Mierlo.
Auteur: Peter Visser