Albert Heijn heeft deze week de nieuwe sortering ‘buitenbeentjes’ voor het eerst echt in het schap gelegd van 700 winkels.
De prijs van de buitenbeentjes (ondermaatse of misvormde) paprika ligt boven die van de gangbare stoplichtpaprika. Voor een kilo buitenbeentjes wordt nu €2,79 gevraagd waar de introductieprijs vorige week in de bonusweek net onder de twee euro was. Voor stoplichtverpakking is de kiloprijs €2,48.
Een agf-chef spreekt van een topverkoop in de actieweek. “We kwamen net niet te kort. Deze week is het rustiger omdat je met acht paprika’s toch wel anderhalve week doet. Of het de verkoop van losse paprika’s raakt weet ik niet. Deze week is de tweede losse paprika gratis. Dus je kan dat pas meten na drie rustige weken.”
Bijkopen
Albert Heijn is de eerste winkelketen die de ondermaatse of misvormde groente met een campagne in de markt zet. Daarvoor moesten inkopers fors ondermaatse paprika bijkopen bij andere leveranciers dan hun eigen leveranciers. Ook het hoofdkantoor van de marktleider in Nederland spreekt van een enorm succes ‘in aandacht en verkoop’. “Onze vaste leveranciers konden inderdaad niet alle buitenbeentjes leveren.” Of de inkoopprijs van deze paprika ook in de buurt ligt van de gangbare paprika, kon hij nog niet zeggen. Voor deze campagne oogstte Albert Heijn lof om met deze lijn de verspilling tegen te gaan, maar ook kritiek omdat de groente werden neergezet als lelijk en goedkoop. Bij een doorslaand succes zou op die manier de paprikateler de dupe kunnen worden. Dat zou namelijk de vraag naar klasse 1 paprika kunnen ondermijnen. Dat lijkt gezien de prijspositionering in de winkels niet het geval. Of de inkoopprijs ook op die lijn ligt, kon Albert Heijn niet zeggen.