LTO is niet blij met de afspraken die Albert Heijn en Jumbo hebben gemaakt met ngo’s over het terugdringen van het gebruik van gewasbeschermingsmiddelen. De afspraken hebben alleen betrekking op Nederlands product, aldus Joris Baecke, portefeuillehouder Plantgezondheid. Nederlandse telers worden op achterstand gezet.
Albert Heijn en Jumbo maakten eerder bekend met Greenpeace en stichting Natuur en Milieu tot een akkoord te zijn gekomen voor het tegengaan van bijensterfte. Vanaf 2019 moeten alle Nederlandse aardappelen, groenten en fruit voldoen aan de eisen van Milieukeur. Albert Heijn wil voor Nederlands product het gebruik van 28 middelen in de ban doen.
Supers willen aandeel biologisch flink opvoeren
Net als Jumbo wil de keten ook het aandeel biologische producten in de schappen flink opvoeren. Albert Heijn belooft Nederlands product te stimuleren, terwijl Jumbo dan weer zegt langdurige afspraken met telers te willen maken, met bijbehorende beloning. Samen zijn Albert Heijn en Jumbo goed voor een marktaandeel van meer dan 50% in Nederland.
De Nederlandse teler wordt volgens Baecke op achterstand gezet: “Dat is wrang, zeker in het licht van het feit dat juist op Nederlandse aardappelen, groenten en fruit niet of nauwelijks gewasbeschermingsmiddelen worden aangetroffen. We zijn op dat punt zelfs internationaal koploper.”
LTO vindt afspraken qua boereninkomen boterzacht
LTO onderhandelde niet mee over de afspraken, maar heeft volgens Baecke wel bij herhaling aangegeven dat geen sprake mag zijn van het meten met twee maten. De mededeling van Jumbo en Greenpeace om in te zetten op een beter inkomen voor de boer, gaat niet gepaard met garanties. De afspraken zijn volgens Baecke dan ook ‘boterzacht’.
Baecke stelt vast dat de plannen niets doen voor de biodiversiteit in het buitenland. “Kennelijk zijn buitenlandse bijen niet belangrijk”, aldus de Zeeuwse akkerbouwer.