Op 16 maart zijn vanuit Limburg voor de eerste keer asperges per foodtruck naar de Randstad getransporteerd. De Koningin der Groente reisde ‘royal’ klas, in een door topkok René Brienen bestuurde Aspergefoodtruck.
De Aspergefoodtruck is een nieuw initiatief van ZON fruit & vegetables. Algemeen directeur Michiel F. van Ginkel: “We willen de consument in de Randstad meer warm maken voor de Limburgse asperge, want uit onderzoek blijkt dat hier nog een wereld te winnen is. In Amsterdam en de rest van de Randstad consumeren mensen aanwijsbaar minder asperge, mogelijk door een soort drempelvrees voor de bereiding van deze groente.” ZON is met een jaarlijkse asperge-omzet van ruim 16 miljoen euro en een marktaandeel van ruim 20% de grootste aanbieder van verse kwaliteitsasperge op de Nederlandse markt.
Toer van twee weken
De eerste foodtruck vertrok vanuit Venlo naar Amsterdam waar chauffeur en topkok René Brienen de asperges overhandigde aan zijn collega Luc Kusters van restaurant Bolenius op de Zuidas. De Aspergefoodtruck rijdt tijdens het seizoen gedurende twee weken naar een aantal plekken in de Randstad om de consument te laten weten dat er weer volop verse asperges zijn. Ook kan de consument bij de Aspergefoodtruck zien en proeven dat asperges juist heel gemakkelijk klaar te maken zijn. Van Ginkel: ‘We combineren dat ook met bijvoorbeeld schildemonstraties in supermarkten, zodat we de consument echt overtuigen dat het niet moeilijk is. Voor klanten die toch liever kiezen voor gemak, zijn er bij veel supermarkten ook geschilde verse asperges te koop”.
Lees meer artikelen over asperge of bekijk actuele marktprijzen via GFactueel.nl/markt