Zo’n 45.000 mensen hebben afgelopen zaterdag en zondag 140 biologische boerderijen en tuinderijen bezocht die hun erven openstelden om hun werkwijze te etaleren. Die bedrijven deden dat onder de noemer ‘Lekker naar de Boer’.
Het totale bezoekersaantal tijdens het weekeinde ‘Lekker naar de Boer’ was met 45.000 iets lager dan de 50.000 belangstellenden waarop de deelnemende biologische boeren hadden gerekend.
Europees keurmerk voor biologisch
Er was vooral aandacht voor het Europese keurmerk voor biologische producten. Projectleider Paula Nijman van weekendorganisator Bionext noemt het logisch dat de vraag naar biologische producten groeit. “Het zijn producten die diervriendelijk, milieuvriendelijk, zonder kunstmatige toevoegingen en gentechvrij zijn. Het officiële keurmerk voor biologische voeding geeft aan dat het product voldoet aan Europese normen, die streng gecontroleerd worden”, aldus Nijman.
De organisator noemt het logisch dat vraag naar biologisch groeit: ‘Het zijn producten die diervriendelijk, milieuvriendelijk, zonder kunstmatige toevoegingen en gentechvrij zijn.’
Sectorbrede deelname aan weekend Lekker naar de Boer
Aan het weekeinde met aandacht voor biologische bedrijfsvoering deed de hele sector mee, van groente- en fruittelers tot en met varkens- en pluimveehouders.