Na een tweede gesprek met Jumbo heeft Greenpeace vertrouwen gekregen in de stappen die Jumbo wil zetten op gebied van inkoop van duurzame groente.
De radiospotjes waarin Greenpeace Jumbobeleid hekelt, zijn voorlopig terug getrokken. Radiospotjes over de inkoop van groente door Lidl en AH blijven voorlopig wel te horen. Maandag leidde een gesprek tussen AH en Greenpeace niet tot vooruitgang.
Een Greenpeace-woordvoerder: “We zijn na het gesprek dinsdag ervan overtuigd geraakt dat Jumbo nu serieus werk wil maken van verduurzaming. Volgende week hebben we een nieuwe afspraak, we hebben goede hoop eruit te komen met Jumbo.”
Met Albert Heijn was het gesprek minder positief. “Ze hebben laten zien wat ze doen en cijfers getoond voor een paar producten, maar het geeft ons geen garantie dat er een lange termijn commitment is om zaken te verduurzamen. Hopelijk kunnen we binnenkort weer met AH aan tafel.”
Greenpeace wil dat supermarkten bij hun inkoop extra duurzaamheidseisen stellen op gebied van middelengebruik. In het gesprek met Jumbo is ook aan bod gekomen dat de keten telers de tijd geeft te verduurzamen en dat ook aantrekkelijk te maken door deze bedrijven te ondersteunen. “Zij moeten omschakeling financieel aantrekkelijk maken. Ze hebben richting landbouw wel aangegeven welke richting ze op willen.”