Er zit groei in de verkoop van gesneden groentes en salades (fresh convenience) in Duitsland, maar de volumes zijn nog altijd relatief een tiende van de verkopen in Nederland.
Een mix van oorzaken is daarvoor aan te wijzen. Duitsland heeft een valse start gehad in de ontwikkeling naar toegevoegde waarde groente, blijkt uit het onderzoek ‘Fresh Convenience in Duitsland’ door bureau AMI in opdracht van het GroentenFruit Huis en de Nederlandse overheid.
35 procent
Nederland is koploper in Europa qua marktaandeel in dit groentesegment. Het beslaat circa 35 procent van de groenteverkopen. In Duitsland was dat in 2013 circa 3,7 procent. De prijsvechters hebben daarin een fors aandeel van 46 procent. Met name Lidl heeft de laatste jaren een behoorlijke groei laten zien.
risico’s
Het onderzoek laat zien dat Duitsland een valse start heeft gehad met relatief veel aandacht voor bacteriële risico’s in de jaren tachtig. Ook daarna heeft het segment een negatieve benadering in de pers gekregen en is er wantrouwen bij consumenten. Niet-gebruikers vergelijken de prijzen bovendien met ongesneden groente. Veel winkels in Duitsland waren onvoldoende ingericht voor verkoop in gekoelde winkelmeubels. Dat, plus het gebruik van minder kwalitatieve ingrediënten, hebben het kwaliteitsbeeld bij kopers geen goed gedaan in het verleden. Duitse huishoudens zijn bovendien niet gewend soep te koken of te wokken en daarvoor voorverpakte groente te kopen.