De onterecht lange betalingstermijnen van grote supermarkten kosten de toeleveringsketen van tuinbouwproducten jaarlijks ruim 700 miljoen euro.
Dit geld kan niet ingezet worden voor innovaties en duurzaamheid. Dat stelt Greenport Holland in haar verkiezingsflyer voor de politieke partijen. De tuinbouw wil de betalingstermijn terugbrengen naar maximaal de verkoopbaarheid of levensduur van het product, maar nu is de betalingstermijn 9 tot 12 weken. Supermarkten willen wel eerder terugbetalen, maar vragen daarvoor een rentevergoeding. Op die manier moeten tuinbouwleverancier hun eigen werkkapitaal financieren, stelt Greenport Holland in haar verkiezingsflyer.
Er lijkt steun bij politieke partijen om de betalingstermijn terug te brengen naar 60 dagen, maar niet de houdbaarheidstermijn. De tuinbouw staat met haar rug tegen de muur. “Ook een klacht indienen op grond van economisch machtsmisbruik werkt niet door het risico van uitsluiting van toekomstige leveringen”, schrijft de tuinbouw in haar statement.
Wensenlijst tuinbouw
De tuinbouw wil meer experimenteerruimte in wetgeving om vergroening te bewerkstelligen. Veel nieuwe initiatieven stuiten nu op oude wetgeving. Geëigende standpunten van de tuinbouw zijn ook te lezen in het document, zoals de NVWA-tarieven, maar nu ook het behoud van de landbouwraad in Spanje. De tuinbouw vindt het van het grootste belang dat Nederland blijft investeren in vertegenwoordiging in de grootste Europese concurrent. Bij de verdere vergroening van gewasbeschermingsmiddelen moet de overheid er wel voor zorgen dat markttoegang behouden blijft. Hier ervaart de sector een zeker risico dat als goede middelen verdwijnen, het lastiger wordt fytosanitaire regels te volgen.
Nederland zou zich verder hard moeten maken voor het behoud van het kwekersrecht en toegang van nieuwe veredelingsmethoden, maar ook voor het fiscaal stimuleren van Werkfruit. Met de overheid wil de tuinbouw werken aan een campagne om de consumptie te stimuleren van groente en fruit.