Stel je voor: 468 miljoen moderne, ietwat luie, hedonistische Chinese kopers met een mobiele telefoon. Op zo’n klein schermpje is het bijna onmogelijk om prijzen te vergelijken, dus lekkere smaaktomaten mogen hun prijs opbrengen. En de markt ligt voor het grijpen met de mega onlineplatforms als Alibaba of Tmall.
Echt, je hoeft er alleen digitaal een winkel te openen en de bestellingen lopen binnen. De logistiek staat al. Stenen vestigingen van supermarkten sluiten in China al de deuren door de snelle ontwikkeling van online verkopen. Dat was vorige week tijdens de Tomato Inspiration Event in Berlijn de boodschap van Edward Zhu, betrokken bij het Holland Centre. Dat is een door de Nederlandse overheid ondersteund instituut dat ondernemers op weg helpt in China. Hij pleitte hartgrondig in China in de teelt of teeltondersteuning te stappen, omdat er een markt openligt die voorlopig door fytosanitaire blokkades voor export gesloten blijft.
Alles online in 2050
Hij was niet de enige: consultant Henk van Dongen van Fresh Retail had zijn publiek net voorgehouden dat in Nederland in 2050 geen supermarkten meer bestaan zoals wij ze kennen. Dan vindt alles online plaats.
‘Nog geen revolutie’
Het publiek van overwegend tomatentelers en hun gasten hoorde het aan. Anticiperen ze al op het verdwijnen van de retail zoals we die nu kennen, of is dat een brug te ver? Tomatenteler Peter Duijvestijn bracht de verhalen wat in perspectief. In China is de ontwikkeling van supermarkten eigenlijk overgeslagen. Waar we in Nederland veel belang hechten aan deze wijze van distributie, is dat in China minder het geval. Hij verwacht in Nederland nog geen revolutie.
Kijken voelen tijdens kopen
Ook Maarten de Moor, directeur van marketingorganisatie LAVA in België, heeft dat visioen van een omwenteling niet direct op zijn netvlies staan. “Vooropgesteld, ik ben zelf een online koper van vers. Dat komt door ons drukke bestaan, maar ik denk dat er behoefte blijft bestaan aan supermarkten. We zijn gewend om te kijken en voelen bij het kopen, zeker bij mijn generatie. Ik denk dat het element beleving wel meer bovenaan komt te staan.”
Kennis vergaren
Gaan de Belgen mee in die trend om zelf in te spelen op een nieuw distributiesysteem via online verkopen? De Moor sluit dat voorlopig uit. Fijndistributie is iets totaal anders dan grootdistributie. Teler Duijvestijn erkent wel dat The Greenery met Verseoogst-boxen zich in dat online segment begeeft, maar dat is vooral bedoeld om kennis van de moderne consument te vergaren.