Ahold heeft het in 1e kwartaal van 2016 meer winst en omzet geboekt. Volgens het concern is de groei in zijn winkels solide en nemen de onlineverkopen sterk toe.
Aholds keten Albert Heijn verwelkomde meer klanten, maar het bedrijf meldt niet of het marktaandeel daarmee is toegenomen.
Investeren in online
Ahold zag de winst met 13,1% groeien tot €241 miljoen. De omzet nam 4,3% toe tot €11,8 miljard. Het bedrijf boekte 27% meer omzet online. In Nederland stegen de verkopen van bol.com en ah.nl zelfs met meer dan 30%, zo merkte topman Dick Boer op. Online wordt nog steeds weinig tot niets verdiend; Ahold spreekt van een ‘investeringsfase’ en wil vooral marktaandeel winnen.
Groeien met natuurlijk en biologisch
Albert Heijn kreeg afgelopen kwartaal daarnaast meer klanten over de vloer. De grootgrutter schrijft het eigen succes deels toe aan acties. Albert Heijn profiteerde volgens Ahold ook van de introductie van nieuwe producten in diverse categorieën, waaronder vlees, verse sappen en brood. Het supermarktbedrijf zet in op verbetering van het aanbod huismerken. Ook wil de keten verder groeien met natuurlijke en biologische producten.
De keten is goed voor ruim een derde van de Nederlandse supermarktomzet. In Nederland groeide de omzet 4,9% terwijl de winstgevendheid 14% verbeterde. Ahold meldt ook positieve resultaten in de VS en Tsjechië. Boer verwacht dat de operationele marges van zijn afzonderlijke bedrijfssegmenten de trend van de afgelopen tijd in de rest van dit jaar zullen voortzetten.
Fusie met Delhaize
Ahold zegt goede voortgang te boeken in de voorbereidingen voor onze voorgenomen fusie met Delhaize, de tweede grootste supermarktketen in België. De fusie zal naar verwachting medio 2016 worden afgerond. Leveranciers kunnen van de fusie profiteren als ze worden uitverkoren het fusiebedrijf te beleveren, terwijl een ander deel juist erdoor aan de kant kan worden geschoven.