Albert Heijn lijkt maandag voorstellen te doen aan Greenpeace voor verbeteringen op gebied van bestrijdingsmiddelengebruik.
Greenpeace wil pas stoppen met het uitzenden van de naming-and-shaming radiospotjes over bijensterfte als er toezeggingen worden gedaan. Een AH-woordvoerder: “We vertellen onze klanten dat de groente en fruit veilig zijn. Onze telers gebruiken al zo min mogelijk, maar we kijken altijd of het beter kan. Ik kan nog niet heel veel zeggen over de gesprekken maandag, maar we hebben ook met onze telers gesproken en op dat punt het net opgehaald.”
Gesprekken
Greenpeace heeft vanmiddag (dinsdag) al een gesprek met Jumbo-inkopers en de commercieel verantwoordelijke van de winkelketen. Sinds donderdag heeft Greenpeace vooral Albert Heijn op de korrel genomen, maar er zijn spotjes voor Albert Heijn, Jumbo en Lidl. De milieuorganisatie heeft een verkiezing gehouden welke van de drie spotjes als eerste op de publieke zenders zouden worden uitgezonden. “Op Albert Heijn stemde de helft van de mensen. Op Jumbo en Lidl een kwart. Het spotje van Lidl komt er ook aan”, zegt campagneleider Kees Kodde.
Eisen Greenpeace
Kodde stelt dat de spotjes op de radio blijven zolang de ketens geen toezeggingen doen. Greenpeace wil dat de ketens de verkopen biologisch of Milieukeur verhogen, of dat ze een zwarte lijst gaan hanteren, of de pilots met duurzame teelt opschalen. Greenpeace ziet dat er beweging is in de keten. “Men is wel met van alles bezig, maar we vinden dat tot nog toe met te veel vage intenties. Daarom blijven we die spotjes uitzenden. Dat kunnen we voorlopig volhouden.”
Bij de Reclame codecommissie is geen klacht binnen gekomen over de spotjes van Greepeace, laat een woordvoerder weten. Albert Heijn heeft wel beoordeeld of de spotjes door de beugel kunnen. “De relatie met bijensterfte wordt gelegd en dat is wetenschappelijk lastig te bevestigen of weerleggen. Het is ook geen boycotspotje, dus het staat een NGO vrij om zijn eigen spotjes te maken.”