Een omzetgroei van 4,6 procent bracht de totale omzet van supermarkten in Nederland in 2015 op 35,9 miljard euro.
In 2014 lag de omzet op 34,3 miljard en bedroeg de stijging nog 0,3 procent. Door gemaksproducten, online bestellen en blurring kunnen supermarkten groei realiseren.
De economische crisis heeft de afgelopen jaren zijn sporen achtergelaten in de Nederlandse economie. Toch heeft de supermarkt- en foodservice branche daar weinig onder te lijden gehad, stelt CBL. De omzet groeit weer. Het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL), maakt dat vanmiddag bekend tijdens haar jaarlijkse haringparty in het Kurhaus.
De dynamiek van de branche is groot met voldoende kansen voor retail en dus de leveranciers. De consument maakt andere keuzes bezuinigt niet op eten en drinken. Ook nu kiest de supermarktklant vaker voor gemak. De supermarkten spelen hierop in door een gemaksassortiment aan te bieden, maar ook door boodschappen thuis te bezorgen en online bestellen mogelijk te maken. De hybride consument zorgt voor blurring van food retail en food serviceconcepten. Zo’n ontwikkeling toont als geen ander de flexibiliteit en de dynamiek van de branche als geheel.