Greenyard Foods behaalt circa 22% van omzet van circa vier miljard euro op de Nederlandse (retail)markt.
Daarmee is Nederland de tweede markt van belang voor Greenyard, na Duitsland. In Nederland is dat voornamelijk afzet richting Albert Heijn via Bakker Barendrecht. In Duitsland behaalt de Belgische reus nu 33% van de omzet, ondanks het wegvallen van een grote Duitse retailafnemer. Duitsland is de belangrijkste markt dus voor Greenyard dat circa 11% op de eigen Belgische markt afzet. Dat blijkt uit het jaarverslag van Greenyard Foods dat dinsdag uitkwam. Greenyard Foods verkoopt en verwerkt daarvoor circa 3 miljoen ton groente en fruit van telers.
Belangen
De omzet van Nederlandse onderdelen van Greenyard ligt overigens boven dat aandeel van de omzet van 22%, al is dat niet uitgesplitst in het verder beknopte jaarverslag. Greenyard heeft een sterke positie in Nederland. Medio 2015 zou de omzet van The Greenery en de Nederlandse onderdelen van Greenyard gelijk liggen op 1,1 miljard euro. Sindsdien kocht Greenyard nog champignonverwerker Lutèce. The Greenery verkocht recent nog het onderdeel Mulder Onions. Beide onderdelen zijn actief buiten de kernbusiness groente en fruit overigens.
Maaltijdboxen
In het jaarverslag kondigt topvrouw Marleen Vaesen van Greenyard Foods aan dat nieuwe concepten worden ontwikkeld voor afzet richting supermarkt. Greenyard werkt aan de ontwikkeling van complete maaltijdboxen en wil winkelopstellingen maken van vers, diepvries en conservengroente bij elkaar. Met zo’n concept verwacht Greenyard groei te bewerkstelligen voor klanten. De Fresh divisie werkt bijna exclusief met retailers en bedient 25 van de 30 belangrijkste retailers in West-Europa.