Grootgrutters in Duitsland mogen niet zonder gegronde reden kortingen eisen van hun leveranciers.
Dat was al zo, maar de wetgeving op dat punt liet aan duidelijkheid te wensen over. Tot blijdschap van het Bauernverband wordt de wettekst op initiatief van minister van economische zaken Sigmar Gabriel aangescherpt.
De Duitse regering beperkt met een wijziging van het mededingingsrecht de marktmacht van de retailers. De vorige week bij het parlement op tafel gelegde wijzigingsvoorstellen worden sterk toegejuicht door het Deutsche Bauernverband (DBV). De boerenfederatie heeft zich jarenlang opgewonden over de als ongemotiveerd beschouwde kortingen die de leidende grootgrutters op gezette tijden van de leveranciers eisten.
Bruiloftskorting
Een berucht voorbeeld was de ‘bruiloftskorting’ die supermarktketen Edeka wilde hebben van een aantal wijnfabrikanten, omdat het de filialen van de discounter Plus had overgenomen in 2008.
Edeka was van oordeel dat de fabrikanten nu met minder afnemers hoefden te onderhandelen, en wilde daarvoor een tegenprestatie. De fabrikanten stapten hiervoor naar de kartelwaakhond, het Bundeskartellamt, dat Edeka vervolgens op de vinger tikte. Volgens het Bundeskartellamt had Edeka misbruik gemaakt van zijn marktmacht. De door de grootgrutter geëiste voordelen hadden ‘geen zakelijk gerechtvaardigde reden’, aldus de mededingingsautoriteit.
‘Geen sprake van machtsmisbruik door Edeka’
In de hierop volgende gerechtelijke procedure haalde het Bundeskartellamt echter bakzeil. Vorig jaar november deed het Oberlandesgerichtshof in Düsseldorf de uitspraak dat Edeka geen misbruik had gemaakt van zijn positie op de markt, daar ook de fabrikanten in kwestie over een zekere macht beschikten en er sprake was van gewone, zakelijke onderhandelingen tussen de partijen.
Marktmacht heeft Edeka niettemin wel. Samen met de drie concurrerende grootgrutters Aldi, Lidl en Rewe, heeft dit supermarktconcern een aandeel van 85% op de Duitse detailhandelsmarkt voor levensmiddelen. Zowel aan de inkoopkant als bij de afzet aan de consument, zo bleek uit recent onderzoek van het Bundeskartellamt.
Oorzaak verlies waardevorming in voedselproductie