Opvallend veel acties in het hogere segment van de appelmarkt deze week met marktleider Albert Heijn die haar schaaltjes in de bonus doet. Daarmee laat de keten veel consumenten kennismaken met dit segment van de markt.
Zo zijn acht appels van het merk Pink Lady te koop voor drie euro, waar normaal €4,60 wordt gevraagd. Van Elstar is alleen de biologisch variant te koop in deze actie.
Ook Plus (Wellant voor €1,49), Coop (Kanzi-tassenactie), en Jumbo (Kanzi voor €1,99 per kilo) kiezen voor acties met appels die boven het middensegment liggen. Alleen de regionale keten Jan Linders heeft een actie met bulkrassen Jonagold en Conference (1 euro), parallel aan de Conference-actie bij Albert Heijn.
Of de ketens daarmee inspelen op de sterkere groei van de verkoop van A-merken in voeding is niet duidelijk. Klanten hebben de crisis achter zich gelaten, lijkt het op basis van de verkopen van A-merken. Albert Heijn heeft volgende week overigens aandacht voor het lagere segment door tassenacties Elstar en Jonagold (drie kilo voor twee euro).
Sorteringen
De noteringen op de Belgische veilingen voor Conference laten nog geen verbetering zien. Donderdag deden de belangrijkste sorteringen een stapje terug (63 cent voor grote maten exportkwaliteit). Een teler die levert aan een grote supermarktketen noemt zijn prijs van nauwelijks 40 cent voor ongesorteerde Conference ook aan de magere kant, omdat vijftig cent nodig is.
Europese prijzen
Opvallend is de introductie van een marktoverzicht van de Europese Commissie. Het dashboard appels geeft voor de EU in januari een appelprijs aan van 52 cent gemiddeld. Dat was stabiel. Polen heeft de meeste prijsdruk en noteerde appelprijzen van 22 cent. Andere appelgiganten Frankrijk en Italië.