De concurrentiekracht van Schiphol als draaischijf voor internationale groentehandel staat onder druk.
Dat is vanwege de te beperkte en onvoldoende snelle beschikbaarheid van keuringen en de soms niet concurrerende kostentarieven voor keuringen, zo blijkt uit de beleidsnotititie Mainport en Metropool van het ministerie van Infrastructuur en Milieu.
Ongeveer 30 procent van het luchtvrachtvolume behoort tot het verssegment. De helft van dat volume betreft sierteelt, maar de andere helft wordt grotendeels ingevuld door groenten en fruit.
Ketenspelers hebben aangegeven dat er diverse expediteurs zijn die los van Schiphol opereren en naar gelang de situatie (prijs, dienstverlening) gebruik maken van Schiphol, Frankfurt, Parijs of Luik. Meer stroomlijning van diensten rond afhandeling en samenwerking tussen expediteurs zou een belangrijk agendapunt kunnen zijn.
Momenteel loopt onderzoek naar hoe het beste de tuinbouwregio bij Schiphol betrokken kan worden: het verbinden van de greenport en de mainport. Over een jaar is dat onderzoek afgerond naar de vernieuwing en versterking van greenport (Greenport 3.0).