Het ministerie van EZ komt binnenkort naar buiten met een ‘ambassadeur ter bevordering van de consumptie van groente en fruit’.
Eerder werd die rol als een ‘aanjager’ omschreven voor groente en fruitconsumptie en in de politieke wandelgangen een ‘groente- en fruitpolitie’. Dat blijkt uit vragen en antwoorden op voor de behandeling van de begroting voor het ministerie van EZ. Het is – zo blijkt uit de antwoorden – onderdeel van het Nationale actieplan groente en fruit dat staatssecretaris Martijn van Dam in de zomer aankondigde met telers op te stellen.
Voedselkeuzes
Het actieplan moet een versterking betekenen van de inspanningen om de consument te ondersteunen bij het maken van bewustere voedselkeuzes. Inzicht in de herkomst van voedsel maakt hier onderdeel van uit. Dat betekent transparantie in de keten, waaronder informatie over waar het product vandaan komt via bijvoorbeeld QR codes op de producten. Dat kan ertoe bijdragen dat de verbinding tussen consument en teler wordt gewaarborgd, schrijft het ministerie in de antwoorden op begrotingsvragen.
De extra initiatieven om tussen teler en consument extra bruggen te slaan betekent niet dat iniatieven als Kom in de kas zijn mislukt, stelt het ministerie.