Afzetorganisatie ZON zette in 2016 circa 51% van de groente en fruit af via de klok. Dat is een groei van 3%.
Dat stelt manager klokverkoop Els van Herpen in het ZON magazine. In 2017 verwacht de afzetorganisatie dat verdere groei van klokverkoop mogelijk is. De groei lijkt voor een belangrijk deel samen te hangen met de verkoop van Spaans product. Zo verwacht ZON meer Spaans product voor de klok te verkopen deze winter. Van Herpen: “Vorig jaar zijn we voorzichtig begonnen met het veilen van Spaans product voor de klok in de winter. Deze winter breiden we dat verder uit.” Verder wil ZON het assortiment nog verder verbreden met onder meer slasoorten en andijvie.
Nieuwe samenwerking
De afzetorganisatie stapte dit jaar in twee samenwerkingsverbanden; de Federatie Vruchtgroente Organisaties (FVO) en in TOPZuid met daarin Paletti Growers, Fossa Eugenia, Kompany en SunFresh. Directeur Michiel van Ginkel: “Wij willen als sector een duidelijker profiel neerzetten en ervoor zorgen dat onze belangen beter worden behartigd. Zowel op landelijk als ook regionaal, is de sector erg versnipperd geraakt in de voorbije decennia.”
Jaarplan 2017
De Raad van Commissarissen keurde recent het jaarplan 2017 vast. Op gebied van marketing gaat ZON meer samenwerken met A-merkfabrikanten. Dat deed het al bij asperge, maar er liggen kansen bij spruiten, aubergine, rabarber, paprika en cherrytomaat.
Ook wil ZON de prijsinformatie van de klokverkoop beter bij telers en klanten aanbieden, om vraag en aanbod beter aan elkaar te koppelen.
Huisverkoop
In het ledenmagazine maakt ZON ook melding van enkele boetes aan leden voor het niet voldoen aan de leverplicht in 2015. Telers vergeten nog wel eens ontheffing aan te vragen voor thuisverkoop, stelt de organisatie. RVO, uitvoerder van de regeling GMO heeft recent verenigingen aangesproken op dit punt. Dat kan tot een schorsing leiden van de GMO-erkenning.