Doorgaan naar artikel

Dynamiek in tomatenspecialties

Op de AGF Detailbeurs in Houten staan drie tomatenleveranciers dicht bij elkaar.

Het meest in het oog springt de Piccobello’s-stand van The Greenery, of eigenlijk van teler Theo van Noord. Speciaalzaken die nu bestellen op de beurs krijgen 20 procent korting, laat het standpersoneel aan potentiële klanten weten. Dat betekent dat als ze vijf weken bestellen, ze de zesde week kosteloos kunnen bijbestellen. Het is een succesvolle campagne, laat de woordvoerder weten in de stand. Hij verwacht circa 200 bedrijven te interesseren. Het teeltareaal van 6,5 hectare dit jaar zal komend jaar opnieuw stijgen.

Het toont de dynamiek in dit segment, waar veel rassen hun opwachting hebben gemaakt de laatste jaren. Er is dus sterke concurrentie. Eric Postuma van het gelijknamige handelsbedrijf in IJsselmuiden stelt op die beurs zelfs dat dit marktsegment een verzadigingspunt dreigt te bereiken.

Honingtomaten

Dat Honingtomaten van Looije in Nederland nog steeds een sterke positie heeft, blijkt uit de uitbreiding bij deze teler. Komende periode teelt Rimato, lid van telersvereniging Prominent, ruim 6,6 hectare tomaten voor Looije. De oogst start in week 46. Met de grovere Droomtomaten is het bij Looije nog niet helemaal vlot gelopen dit jaar, erkent ook de vertegenwoordiger van Looije op de beurs, al heeft deze tomaat in België goed voet aan de grond gekregen.

Tasty Tom

Die Droomtomaat is in ieder geval nog niet in staat geweest het Tasty Tom lastig te maken, zegt teler Ton Janssen, tevens voorzitter van de telersvereniging. Tussen de leveranciers is wederzijds respect als Janssen de Honingtomaat de lekkerste tomaat noemt. Tasty Tom werkt ook aan vernieuwingsplannen en de eerste vrucht daarvan is dat nòg een bedrijf uit de telersgroep de komende weken belichting ophangt. Het areaal blijft gelijk, maar de accenten worden verlegd naar de winter om de productie meer te spreiden. Janssen is de enige teler uit de groep zonder belichting, ondanks de afspraak dat de bedrijven een deel van de productie belicht doen. Janssen: “Mijn bedrijf is 25 jaar oud. Ze zeiden: Jij hoeft niet te investeren, als je maar blijft doorgaan met je ambassadeurschap.”

Share this

Gerelateerde artikelen

Beheer
WP Admin