Doorgaan naar artikel

Misschien kan boeren-tv een culthit worden

Zoals er voor lekker koken met Nederlands product het kanaal 24 Kitchen is, zo komt er vanaf 1 september het Farm & Food TV Channel. De voorpremière belooft niet veel goeds.

Boeren-tv voor een breed publiek. Zo willen de initiatiefnemers van dit kanaal hun zender verkopen. Want de burger weet niet half wat voor moois de boer en de tuinder voor Nederland allemaal doet en maakt. Maar in de trailer klinkt ook door dat het voor de boeren en tuinders zelf is.

Met de nadruk op boeren. Niet voor niks staat komen de voorzitter van LTO Noord Overijssel en een gedeputeerde uit dezelfde provincie aan het woord. Initiatiefnemers zijn LTO Noord en veehouderijtoeleverancier CRV, het nog niet al te bekende mediabedrijf ASTC en de wel al tamelijk bekende trendwatcher Adjiedj Bakas.

In de trailer klinkt eigenlijk eerst en vooral vooral een soort verkrampt onszelf op de schouder slaan door. Te beginnen met de bekende riedel dat Nederland wereldwijd de tweede agrarische exporteur is en dat we zo innovatief zijn en hoogtechnologisch. De dames en heren politici zijn inmiddels uitstekend gedresseerd. Premier Rutte komt juichend in beeld, maar van links tot rechts in kamer en kabinet klinkt al een paar jaar precies dezelfde mantra. Niet dat de sector er nou zo héél erg veel mee opschiet.

Maar er komt niet alleen maar agrarisch zakennieuws en informatieve documentaires. Er komt ook een jeugdserie met plattelandskinderen en pony’s. Er komen docusoaps. Er komen echte boeren en tuinders in beeld.

Bewegend behang

Zou het dan misschien toch nog wat kunnen worden? Een soort culthit, net als die tv-kanalen die 24 uur per dag beelden vertonen geschoten vanuit auto’s die door steden en dorpen en mooie landschappen rijden? Of net als 24 Kitchen dat ook in menig huiskamer schijnt te fungeren als voornamelijk een soort sprekend en bewegend en smakelijk ogend behang.

Zo kan boeren-tv natuurlijk ook scoren. De drukke burger die wordt omringd door lelijk asfalt, flats, bedrijventerreinen, vuil, misdaad en ander stedelijke ellende, die kan thuis even verademen door naar beelden te kijken van de groene plattelandswereld, waar traditionele waarden nog in ere worden gehouden. Zeg maar de verklaring van het succes van Boer Zoekt Vrouw.

Juist het feit dat de boerenslimme trendwatcher Adjiedj Bakas bij deze zender is betrokken, mag zorgen voor nog enige hoop op succes van dit kanaal. Persoonlijk denk ik dat de gemiddelde Nederlander er nooit meer wat van zal vernemen.

Share this

Gerelateerde artikelen

Beheer
WP Admin