Unilever heeft het afgelopen kwartaal een omzet geboekt van €12,8 miljard, €1,4 miljard meer dan een jaar eerder.
Het verkochte volume nam bijna 1 procent toe terwijl de prijs bijna 2 procent hoger lag. Het bedrijf profiteerde ook sterk van wisselkoersbewegingen. De voedingsdivisie zag vooral door een groter verkocht volume de omzet 2,9 procent stijgen tot €3,2 miljard.
De voedingsdivisie maakt onder meer mayonaise, sauzen en worst. Bekende merken zijn Hellman’s, Knorr en Unox. De ‘Refreshment’-divisie die voedingsmiddelen zoals ijs en thee, denk aan merken als Magnum, Ben & Jerry’s en Lipton, maakt zag de omzet 2,5 procent toenemen tot €2,3 miljard. Deze divisie profiteerde vooral van prijsverhogingen bij een gelijkblijvend volume.
De omzetten liggen wat hoger dan volgers van het aandeel volgens persbureau AFN in doorsnee hadden verwacht. Unilever maakt nog geen winstcijfers bekend. Topman Paul Polman sprak dan ook van een goed begin van het jaar. Hij noemde het handelsklimaat “aanhoudend uitdagend” op veel plekken. Financieel directeur Jean-Marc Huët ziet wel aantrekkende groei in Europa en de VS, maar vindt het herstel nog broos.
De groei bleef in ontwikkelde landen steken op 0,7 procent terwijl in opkomende economieën de groei 5,4 procent bedroeg. Opkomende economieën zijn nu goed voor 60 procent van de omzet. De groei ligt vooral in Azië. In Brazilië en Rusland is voor de levensmiddelenreus weinig groei te realiseren. In Brazilië is de economie stilgevallen en in Rusland is sprake van duidelijke krimp.
Het bedrijf richt zich toenemend op persoonlijke verzorgingsproducten maar wil niet kwijt of het interesse heeft in de aankoop van Procter & Gamble-onderdelen die min of meer in de etalage staan. Ook geeft Unilever geen commentaar op de toekomst van boter en margarine in het concern. Analisten voorspellen al enige tijd dat na het apart zetten van deze activiteiten uiteindelijk wel verkoop zal volgen.
Unilever verhoogt zijn kwartaaldividend donderdag met 6 procent.