Van Nature en Best of Four grijpen het najaar aan om een mogelijke fusie te onderzoeken en telers achter die plannen te krijgen.
Beide willen hun gesloten ketens beter bedienen en de vrije markt beteugelen, waar ‘cowboys speculeren over de rug van telers’.
Zo’n professionalisering van de markt – minder geschuif met anonieme partijen – komt in verschillende vormen voor. The Greenery noemt het ‘optimalisatie van het klantenportfolio in handelsmarkten’: minder klanten maar efficiënte grotere stromen en afscheid van de kleinere.
Deze stap gaat verder. Het zou al een hele impact hebben als twee partijen uit de top-4 van het glasgroentesegment samenkomen. Dit is vooral een fusie vanuit een marktvisie, of eigenlijk tegen de vrije markt. Het voegt geen waarde toe als een handelsbedrijf aan andere handelsbedrijven producten verkopen. Enkel kosten, stellen ze.
Toelichten doen de partijen hun plan nog niet, maar de bedoeling is duidelijk. Beide telersverenigingen werken al in verticale ketens, maar kunnen dat nog beter uitvoeren mèt elkaar. Er komt meer kennis bij elkaar en financiële middelen om marktinformatie te verzamelen en om met computers een zo goed mogelijke distributie van product te verzorgen en zo min mogelijk te verspillen op de vrije markt.
Als die markt inderdaad grofweg gaat bestaan uit drie of vier grote spelers, liggen collectieve afspraken over zaken als promotie ook beter binnen bereik. Mocht het Europese landbouwbeleid straks producentenorganisaties meer ruimte bieden voor crisisbeleid, dan bereiken grote professionele GMO-partijen sneller resultaat.
De telersverenigingen zullen die stappen zetten in samenwerking met hun handelspartners, de gelieerde handelsbedrijven. De beide verenigingen willen meer grip en nemen het woord regie in de mond. Het zal wel interessant zijn te zien welke rol de handelspartijen straks hebben in die samenwerking.