Sem en Kay Broersen uit Warmenhuizen hebben een jonge, frisse kijk op hoe ze Noord-Holland aan de groene asperges kunnen krijgen. Ze boren met Noord-Holland een nieuwe markt aan en willen daar nieuwe vraag creëren, onder andere via Facebook en internet.
De broers Sem (19) en Kay (21) Broersen passen de theorie van het boek De Blauwe Oceaan toe op de teelt van groene asperge in Noord-Holland. Dat betekent nieuwe markten aanboren, de concurrentie buiten spel zetten, nieuwe vraag creëren of veroveren en een onderscheidend product in de markt zetten. Dat alles komt samen in het telen van groene asperge in Noord-Holland. De broers presenteerden hun denkwijze en plan van aanpak op de Relatiedag Asperge van Aceera op 24 november in de Evenementenhal in Venray. In 2013 legden ze een perceel Gijnlim aan en in 2014 volgde een perceel Eros.
Denken in mogelijkheden
In hun communicatie staat maatschappelijk verantwoord en duurzaam ondernemen hoog in het vaandel. “Asperge is een schoon product, we gebruiken vrijwel geen gewasbeschermingsmiddelen, alleen tegen het onkruid.” De variatie in en het gemak van de bereiding van groene asperge wordt door de broers in hun communicatie via Facebook en internet benadrukt. Desgewenst krijgen geïnteresseerden regelmatig een e-mail met nieuwe recepten. Op die manier wordt nieuwe vraag gecreëerd, maar ook door het organiseren van een open dag (met 2.000 bezoekers) en het benaderden van horecabedrijven in Noord-Holland. In 2016 wordt er twee keer per week een bezorgrondje gereden om de (vaste) bestellingen tegen vaste prijzen aan de horeca af te leveren. “Bestellingen kunnen alleen digitaal gedaan worden. Dat werkt het snelst, gemakkelijkst en flexibelst. Door rechtstreekse levering krijg je een band met de klant, ook via onze winkel aan huis.” Volgens de broers heeft de groene asperge potentie in Noord-Holland, juist omdat de groente daar nog niet zo bekend is. “We denken in mogelijkheden.”
Lees meer artikelen over asperge of bekijk actuele marktprijzen via GFactueel.nl/markt