Soms komt er ogenschijnlijk verontrustend nieuws langs, waarvan je echter weet dat er niks aan de hand is. Consument ergert zich aan plastic.
Mopperend door de supermarkt langs schappen gevuld met in plastic verpakte groente. Nog niet eens zozeer omdat al dat plastic vervuilend is en in zee eindigt als plastic soep. Nee, de consument wil eigenlijk liever de groente en het fruit zelf kunnen aanraken. Dat zegt de consument tenminste in een onderzoek door Milieu Centraal.
Het is heel makkelijk om al dat plastic te vermijden: gewoon naar de groenteboer op de hoek. Maar dat is te veel moeite. Groenteboeren verdwijnen nog steeds vanwege te weinig klanten.
En de klanten in de super die kopen natuurlijk geen gram minder groente vanwege het plastic. Misschien zelfs nu en dan wel een grammetje meer, omdat er net even wat méér in zo’n zakje zit dan je er misschien zelf in zou willen doen.
Bij Albert Heijn hebben ze overigens toch aangekondigd groente en fruit in de winkel vaker van hun plastic te ontdoen. Zodat het volk weer het echte spul kan zien en betasten. Bij Jumbo is dat – zag ik vanmorgen bij het doen van de dagelijkse boodschappen – zeker niet het geval.
Milieu Centraal vindt ook niet dat dat moet: plastic verpakkingen zorgen juist voor betere houdbaarheid, beschermen het tere spul tegen handlingschade en voorkomen dus weggooi en voedselverspilling.
In de media werd die nuancering netjes doorgegeven. En een paar dagen later was er alweer ander verpakkingsnieuws: het afscheid van de bananendoos naar aanleiding van het Brancheplan Duurzame Verpakkingen. Dat afscheid stond natuurlijk niet in het teken van milieuoverwegingen. Nee, Nederland was zo verkocht aan de bananendoos omdat ie zo handig is en vooral gratis.