De commerciële kweek van zeewier en micro algen moet bij viskwekers in Nederland worden gestimuleerd.
Het is één van de groeimogelijkheden voor de aquacultuur in Nederland. Dat staat in het Nationaal Strategisch Plan Aquacultuur. Dat voert voort uit het nieuwe Europese visserijbeleid, waarvoor lidstaten meerjarenplannen dienen op te stellen. Voor veel visteelten kan de Nederlandse kweek qua kostprijs niet op tegen buitenlanden. Daarvoor moeten de kwekers op zoek naar niches. Maar bij de wier- en algenteelt liggen ook kansen voor commerciële productie, blijkt uit het rapport. Alleen is de teelttechniek nog te arbeidsintensief. Nieuwe markten voor zeewier en algen zijn in ontwikkeling als veevoer, farmaceutische industrie, pigmentproductie en chemicaliën.
In Nederland wordt sinds 2013 op kleine schaal commercieel zeewier geteeld. Deze productie wordt in zijn geheel gebruikt voor het gebruik in voedsel. Dit wordt verkocht via food services (restaurants) en speciale kanalen (bijvoorbeeld op festivals). Ook wereldwijd is voeding de belangrijkste markt voor zeewier. De consumptie van zeewier is vooral populair in Azië waar het wordt gebruikt als groente en in sushi. Zeewieren worden ook in de Nederlandse supermarkten verkocht. Volgens het strategisch plan ziet Unilever grote kansen voor zeewier en algen om er een deel van de grondstoffenbehoefte voor haar voedingsmiddelen met te voorzien.