Delhaize gaat zijn winkels in België in rap tempo vernieuwen en de AGF-afdeling verbeteren.
Ook wil de keten meer geld steken in marketing. De 800 supermarkten in België zagen de omzet vorig jaar met 3,5 procent dalen. Delhaize wijt dat aan de stakingen in de laatste drie maanden van vorig jaar. De nettowinst van Delhaize bedroeg vorig jaar €89 miljoen tegen €179 miljoen een jaar eerder.
Dat zei de Nederlandse topman Frans Muller deze week tijdens een toelichting van de jaarcijfers. ‘We hebben klanten verloren. We realiseren ons dat we in België jaren te weinig hebben geïnvesteerd in ons winkelnetwerk.’ Om dat goed te maken, gaat Delhaize de Belgische winkels versneld vernieuwen en het marketingbudget optrekken.
Delhaize heeft het concept in vier testwinkels uitgeprobeerd. Dat zal in 2015 en de komende jaren versneld uitgerold worden. Eerst wil Delhaize nu tientallen winkels in België sluiten, waarbij 1800 banen verloren gaan. De eenmalige reorganisatiekosten bedragen 137 miljoen euro. Muller wil daarnaast meer geld steken in de vernieuwing van de Belgische vestigingen