Heeft Albert Heijn het inkoopmodel gewijzigd voor groente om ze lokaal aan te bieden?
Nee, zegt een woordvoerder. Toch heeft de marktleider in de campagne voor seizoensgroente een verwijzing naar regionaal product. “Aangezien de groenten van het seizoen van boeren en telers uit de buurt komen, is alles daarnaast ook nog eens kakelvers! Nu is hét moment om te genieten van bijvoorbeeld. tomaatjes, spinazie en rabarber. Ontdek het zelf!”
Wat wordt hier dan precies gezegd? De woordvoerder zegt dat ‘in de buurt’ staat voor ‘zo dichtbij als mogelijk’. “Onze aardbeien komen van Jo Verkuijlen uit Heeswijk-Dinther. Als je daar in de buurt woont, zit de teler dus net om de hoek. We willen onze groente en fruit zoveel mogelijk uit Nederland halen. Dat willen we laten weten.”
Mag je zeggen dat je groente en fruit ‘uit de buurt’ komen? Zijn daar regels voor? In Nederland niet, blijkt uit navraag. Zo probeert ook Willem&Drees een grens aan te houden van 40 kilometer voor lokale producten, maar dat lukt niet altijd. In Zuid-Holland lukt dat beter dan in Groningen.
In Duitsland zijn ze daar duidelijker in. Het door de Duitse overheid opgezette Regionallfenster geeft in detail weer waar je als teler moet wonen om zo’n gecontroleerde herkomstaanduiding te krijgen. Afkomstig uit de Eifel kan ook betekenen 100 kilometer rondom Aachen. Daarmee wordt wel Duitsland bedoeld, Limburg valt daar niet onder. De Duitse regio’s zijn daarmee veel groter dan in Nederland voorstelbaar zou zijn. Wat dat betreft heeft AH het misschien niet zo gek gezien dat alle producten uit Nederland feitelijk uit de buurt komen.