Doorgaan naar artikel

Kleurrijk in binnen- 
en buitenland

Tuinbouw en internationalisering horen onlosmakelijk bij elkaar. Driekwart van de producten vindt afzet in het buitenland. De Nederlandse technologie en teeltechniek genieten wereldfaam.

’s Lands kassenbouwers doen meer zaken over de grens dan in Nederland. Bedrijven hebben vestigingen in het buitenland. Teeltadviseurs staan bedrijven op verre bestemmingen bij. Omgekeerd kan de Nederlandse tuinbouw niet zonder de buitenlanders. Polen, Roemenen, Bulgaren of Turken verrichten het werk op de Nederlandse akkers, in de Westlandse kassen. Veelal productiewerk op incourante tijden, waarvoor Nederlanders hun neus ophalen.

Sociale aspect in internationaal zaken doen

Het zijn veelal de cijfers die in de publiciteit de boventoon voeren. Opbrengstcijfers tegenover die van productie per vierkante meter, arbeid, energie en rente. Terechte aandacht, want in die getallen zit het bestaansrecht van de onderneming. Maar er is meer. Eric Moor van Sion Orchids in De Lier gaf tijdens de Groenten&Fruit masterclass Internationalisering zo’n inkijkje. Twee dagen hadden de cursisten gepraat over financieringsvormen, bedrijfsprocessen en ondernemerschap. Moor vertelde over het sociale aspect in internationaal zakendoen. Tijd, vertrouwen, respect; het zijn juist die aspecten die de basis vormen.

Bewust van eigen gedrag

Wij Nederlanders zijn soms een raar volkje. We verwachten bijvoorbeeld dat gasten rond etenstijd naar huis gaan. Dat is nergens anders in de wereld het geval! We plannen de familiebezoekjes. Een feestje heeft een eindtijdstip. Er zijn fraaie boekwerkjes over ons gedrag geschreven, met even zulke tot de verbeelding sprekende titels. Het is goed ons van ons eigen gedrag bewust te zijn.

Mooie portretten

De mens achter de ondernemer; de ondernemer achter de mens. In deze kersteditie van Groenten&Fruit geven we dit idee een buitenlands tintje. Russin Alisa Shlyuykova valt de gereserveerdheid van Nederlanders op: ‘Maar als je het vertrouwen eenmaal hebt gewonnen, is het ook echt wel wat waard.’ Polen Gregorz en Agniezka Janczura nemen het aardbeienbedrijf van Jan Martens in het Belgische Meerle over. En de Turkse radijsteler Zülhüf Yilmaz, inmiddels de grootste van Nederland: ‘Het gaat om vertrouwen en zelfvertrouwen.” Het zijn mooie portretten van collega’s.

Share this

Jan vullings
Jan Vullings

hoofdredacteur

Gerelateerde artikelen

Beheer
WP Admin