Doorgaan naar artikel

Ahold: nog meer centraal inkopen

Ahold wil in een nieuw kostenbesparingsprogramma de inkoop nog scherper organiseren. Het is een antwoord op dalende marges door scherpere concurrentie tussen supermarkten.

Dat betekent nog meer gebruik maken van de schaal van de supermarktorganisatie. Grotere volumes voor lagere prijzen dus. Het is het volgende bezuinigingsprogramma nadat het tussen 2012 en 2014 al 865 miljoen euro bespaarde op de organisatie en inkoop.

Wat dat concreet betekent, is niet helder. Ahold heeft door overnames in Tsjechië nu 333 winkels in dat land en wil Nederlandse producten daar introduceren. Ook lijkt Ahold in België verder te willen groeien. Een meer centrale inkoop kan dan ook tot kansen voor Nederlandse producenten en bedrijven leiden.

In heel 2014 steeg de omzet van Ahold met 0,5 procent naar €32,8 miljard. De marge zakte vorig jaar van 4,2 naar 3,9 procent. Het bedrijfsresultaat daalde met 8 procent naar €1,3 miljard.

Nieuwe AGF-afdeling

Bij de jaarcijfers van Ahold zitten resultaten van een Amerikaanse proef met een nieuwe AGF-afdeling. In drie fases heeft Ahold een lage prijzen strategie doorgevoerd en de afdeling een marktkraamuitstraling gegeven met uitbreiding van het assortiment en kwaliteitsverbetering. Eind 2016 wil de keten dat uitrollen in 700 winkels in de VS.

Bekijk meer

Share this

Gerelateerde artikelen

Beheer
WP Admin