De omzet van kant-en-klare salades in de supermarkten is het afgelopen jaar gegroeid met 8,7 procent.
Dat meldt het vakblad Distrifood op basis van cijfers van onderzoeksbureau IRI. Het gaat om maaltijdsalades, zoals pastasalade tonijn, maar ook om salades in de vorm van bijgerechten, als salade kip-appel. AH is de aanjager van deze groei, maar bij anders supermarkten is de groei nu ook zichtbaar.
Een Emté-ondernemer laat wel weten dat de maaltijdsalades wel een seizoenpatroon kent. “Het verkoopt beter bij mooi weer, nu is de vraag minder. Al komt de salade volgende week weer in de folder voor 2,50 euro. De klanten kopen het toch omdat het makkelijk is en gezond met al die groente erin.” Supermarkten breiden het assortiment daardoor steeds verder uit.
Hele tomaat
Er is nog een groeisegment met groente in de hoofdrol. In het segment warme maaltijden groeit vooral het segment ‘ultravers’ hard. ‘Dit zijn maaltijden die zo dicht mogelijk bij thuisgekookt komen, met een houdbaarheid tot zeven dagen en focus op de originele ingrediënten. De consument is er ontvankelijk voor wanneer bijvoorbeeld de hele tomaat zichtbaar is. Ultravers groeit maar liefst met 20 procent,’ aldus Sjanny van Beekveld van IRI in het supermarktblad.