Albert Heijn koketteert met seizoensgroente en seizoensfruit. En dat doen ze goed, want heel veel media namen het persbericht mee en bloggers hebben het er ook maar druk mee.
Voor wie het nog had gemist: AH heeft dus laten peilen hoe de Nederlandse consument denkt over groenten en fruit die al dan niet in het seizoen zijn. Uit de antwoorden lijken allerlei pessimistische conclusies mogelijk. De consument weet het niet meer. Maar dat komt ook wel een beetje door de vragen. In de vraagstelling is namelijk meestal geen sprake van seizoensproducten, maar van groente en fruit ‘die momenteel verkrijgbaar en afkomstig uit Nederland zijn’. Dus als men daar in april peren onder schaart, dan klopt dat als een bus. En Hollandse boerenkool kun je dan ook nog in elke supermarkt met grote zakken tegelijk krijgen.
Anderzijds stelt AH dat het nu al het seizoen is van Hollandse aardbeien, frambozen en bramen. Maar wie kan het de consument kwalijk nemen die had geantwoord dat dat seizoen nog niet is begonnen? Kortom, de consument heeft de vragen doorgaans gewoon heel goed en logisch beantwoord.
Het is natuurlijk voornamelijk een slimme zet van de afdeling marketing van AH: het is de laatste paar jaar immers op alle redacties van kranten, bladen en online media jaarrond het seizoen voor artikeltjes over voedsel en de moderne consument ‘die daar steeds minder van weet’. En niets zo mooi als een onderzoek dat die trend dan ook nog eens in cijfertjes en percentages weet te vatten. Het gevolg was dus een stortvloed aan gratis publiciteit voor én AH én groente en fruit.
Missie geslaagd voor alle partijen dus.