Albert Heijn (AH) heeft het afgelopen kwartaal meer omzet en een hogere marge geboekt. Ook het marktaandeel is verder gegroeid. Dat meldt moederbedrijf Ahold. De supermarkt heeft naar eigen zeggen veel aandacht voor boeren.
Topman Dick Boer zei in een toelichting op dat de keten harder dan ooit groeit met biologische producten en veel investeert in de relatie met biologische producenten.
‘Fair bedrag voor boeren’
Tegenover Radio 1 zei Boer ook dat Albert Heijn ernaar streeft dat boeren een ‘fair bedrag’ voor agrarische producten krijgen. De topman van Ahold suggereert dat de kiloknaller door consumenten zelf beëindigd zal moeten worden. “We moeten de klant helpen te begrijpen dat productie en producten iets kosten en ik denk dat daar echt de omwenteling zal moeten komen.”
6 procent groei in Nederland
Specifieke cijfers voor Albert Heijn maakt Ahold traditioneel niet bekend. Het bedrijf neemt de cijfers van de supermarktketen samen met de cijfers van Bol.com, Etos, Gall & Gall. De omzet van Ahold Nederland kwam uit op €2,89 miljard, tegen €2,70 miljard in hetzelfde kwartaal vorig jaar. Ongeveer de helft van de groei is gevolg van de ombouw van overgenomen C1000-supermarkten. Albert Heijn profiteerde volgens Ahold van succesvolle acties en aanpassingen aan het assortiment.
Dollar stuwt omzet Ahold omhoog
Het totale concern, dus inclusief de Amerikaanse activiteiten, zag de omzet 17 procent toenemen tot €8,7 miljard. Een groot deel van de spectaculaire groei komt op het conto van de dollarkoers. Omdat de dollar aan waarde won, viel in Amerika gerealiseerde omzet in de euro’s hoger uit. Zonder valuta-effecten bedroeg de groei 3 procent.
Ahold ‘op koers’ voor toestemming overname Delhaize
De nettowinst steeg met bijna 20 procent tot €195 miljoen. Boer gaat nauwelijks in op de overname van de Belgische concurrent Delhaize of Albert Heijns ambities in Duitsland. Wel zei Boer dat Ahold op koers ligt toestemming te krijgen van toezichthouders. De Servische mededingingsautoriteit ging onlangs als eerste akkoord.