Het afzetseizoen voor de Migo-peer zit er alweer op. In twee weken begin november heeft Fruitmasters circa 80 ton afgezet naar retailpartners in Engeland, Zweden, Duitsland en Nederland.
In Nederland lagen de peren bij Jumbo-winkels en winkels Superunie. Een kennismakingsvolume, laat Fruitmasters weten. “Winkelketens hebben de peren steeds bij zo’n twintig winkels uitgestald. De feedback tot dusver is goed”, aldus Leonard Kampschoer, commercieel directeur bij Fruitmasters.
Het lijkt de afzetorganisatie ook gelukt een plek tussen Conference en Sweet Sensation te bereiken. De winkelprijs bedroeg in veel gevallen €1,99 per kilo. “Het is toch de bedoeling dat dit een volumeproduct wordt, geen premium, maar net onder premium.” Wat de middenprijs voor telers zal worden, is niet bekend. De afzetorganisatie wil het seizoen nog evalueren met de eigen telers, maar het clubras zal per maat een vaste prijs opleveren, net als Kanzi.
Het is bijzonder dat zoveel winkelketens een introductie meemaken met de nieuwe peer die ‘lekvrij’ gegeten kan worden in de auto. Fruitmasters koos voor de vaste relaties. Winkelketens zijn happig om nieuwe introducties door te voeren in de schappen.
De klasse 2 partijen zijn ook afgezet onder de rasnaam Cepuna. Deze partijen gingen vooral weg voor export, aldus Kampschoer.
Andere peren
De focus van de afzetorganisaties ligt de komende weken meer op stoofperen. Vroegtijdig meldt Aldi zich op het actiefront met een scherpe actie van 79 cent per kilo voor Gieser Wildeman. Andere ketens komen nog met hun acties. Albert Heijn koerst eerst nog op acties met Conference volgende week (99 cent per kilo los). Daar is de afzetmarkt stabiel, maar mager voor telers. Op de Belgische veilingen waren donderdag geen prijzen boven de 60 cent zichtbaar. Fruitmasters laat weten dat ze er wel in slaagt volgens het Conference-afzetplan te leveren en daarmee op koers te liggen.