Om een antwoord te vinden op de stijgende druk op de marges en concurrentie op de Duitse markt heeft supermarktketen Rewe de inkoopketen aangescherpt.
Ook voor groente en fruit verandert het één en ander. Besparing van kosten in de keten en onderscheidend vermogen zijn sleutelwoorden. Het moet één van de grootste supermarktondernemingen in Duitsland klaar maken voor de supermarktstrijd in de komende tien jaar.
Rewe heeft in totaal zevenhonderd inkopers in dienst en doet centrale inkoop voor de servicesupermarkten van Rewe èn voor de prijsvechtersformule Penny. Die laatste winkelketen schrijft rode cijfers. Rewe moest daarom stappen zetten. Bij inkoop werd al zoveel mogelijk voor beide ketens ingekocht via een centrale inkoopafdeling. Die commerciële dienst verdwijnt. De agf-managers van de afzonderlijke ketens gaan samen direct zaken doen met de leveranciers. Een besparing op inkoopkosten. Ook komen de ketens dichter op elkaar te werken en wordt zo sneller geprofiteerd. Rewe heeft ook gekeken naar concurrent Edeka en wil een inkoopbedrijf oprichten waar alleen al 300 mensen werken.