Doorgaan naar artikel

Van Nature en BOF bezien commerciële proces

De telersverenigingen Van Nature en Best of Four (BOF) willen in de nu lopende fusiegesprekken hun strategie aanscherpen.

De prijsvormingssystematiek en het commerciële proces worden daarbij ook tegen het licht gehouden. De nieuwe partij zou 630 miljoen euro (product)omzet halen.

Uitbetaalprijs

Best of Four hanteert geen collectieve uitbetaalprijs binnen haar productgroepen. Dat is uniek binnen de groente- en fruit, zegt directeur Ton van Dalen van Best of Four. “Wij hebben altijd gekeken naar hoe we voor de individuele leden de afzet het beste konden inrichten. Dat werkt en is onderscheidend, maar tegelijk kost het veel energie en tijd. Het betekent bovendien niet per se dat deze manier van werken de hoogst haalbare prijs uit de markt haalt. Ondernemerschap moet beloond worden, dat mag duidelijk zijn, maar veel grote marktpartijen vragen dermate grote volumes van een uniforme kwaliteit, sortering en soms ras, dat je als telers beter gezamenlijk kunt optreden binnen een telersvereniging. In de beoogde nieuwe organisatie kunnen we gesloten ketens en het goed bedienen van de markt nog beter invulling geven. Wat wij in de loop der jaren hebben gezien is dat werken met partijen in een gesloten keten het meeste oplevert. Dit in tegenstelling tot het horizontaal schuiven van product.”

Verticale ketens

Beide telersverenigingen hebben een strategie waarbinnen samenwerking binnen verticale, gesloten ketens centraal staat. Ze verkopen aan handelspartners die eindklanten beleveren zodat de vrije markt zoveel mogelijk gemeden kan worden. Directeur Ton van Dalen van Best of Four: “Deze strategie past goed bij het streven om het aantal ‘verkooploketten’ te beperken. Vanuit het doel om het rendement op teeltbedrijven structureel te verbeteren, gaan we wel kijken of en hoe de strategie verder te optimaliseren is.” Van Dalen gaat daarover de gesprekken aan met de leden.

Voorzitter Aad Sonneveld van Van Nature wil nog niet reageren, maar bevestigt wel dat ketensamenwerking en regie over het product sleutelelementen zijn in de marktbenadering. Er lijkt dus een route afgesproken waarlangs beide partijen kunnen praten over een samengaan.

Share this

Gerelateerde artikelen

Beheer
WP Admin