Hoe breng je vernieuwing in de tuinbouw in beeld? Imagro probeert het sinds begin juli met de metafoor van het wielerpeloton.
Het was mij nog niet opgevallen, want ik was begin juli zelf druk bezig met vakantie vieren en het volgen van de Tour de France. Dat was vermoedelijk ook de inspiratiebron voor marketing- en communicatiebureau Imagro om tuinders met wielrenners te vergelijken. Het wielrennen is weer schoon genoeg om positieve associaties mee te maken. Een TuinbouwTopper neerzetten als een aanvallende renner in een mooie kopgroep, dat komt je niet meer meteen te staan op verwijzingen naar doping. Zeg maar Jos Looije op epo. Of Peter van Dijck aan de clenbuterol.
Imagro zette haar tuinbouwcampagne-op-twee-wielen vorige week weer in het zonnetje in haar eigen digitale magazine. Die aerodynamische TuinbouwToppers, zo las ik, waren bedacht samen met de Kamer van Koophandel. En die werken dan weer in opdracht van het ministerie van Economische Zaken in het Programma Keteninnovatie Tuinbouw, vond ik na enig gegoogel uit.
Jammer genoeg voor de tuinders die net als ik deze zomer wat hebben zitten suffen in het peloton: je kunt je voor dit programma níét meer aanmelden. Nou ja, het is toch geen weer meer om in je wielrenbroekie op de racefiets te klimmen. En troost u: die kopgroepen worden toch meestal net voor de finish gewoon weer door het jagend peloton ingehaald.