Deel doorgedraaide groente en fruit uit aan consumenten in plaats van deze te vernietigen.
Deze gratis verstrekking leidt bij Coca-Cola ook tot herhalingsaankopen. De Belgische tuinbouw kan er een groot marketingvoordeel uit trekken.
Dat zegt voorzitter Leo Baestaens van BelOrta in het voorwoord van het ledenblad BelOrta News. “Wij moeten durven doen wat we denken te moeten doen om ons product nog beter door de consument te leren kennen en waarderen. U zou ervan versteld staan welke toeloop en persbelangstelling er zou ontstaan wanneer we op een woensdagmiddag via sociale media bekend zouden maken dat we om 19 uur op onze veilingterreinen gratis meerdere goede producten – die anders toch vernietigd zouden worden- aan de consument zouden geven.”
Baestaens schrijft dat zo’n stap bij de handel misschien niet op veel begrip kan rekenen, maar in de huidige afzetwijze lopen telers nu eenmaal de risico’s op een overaanbod. “Hoe graag we ook onze telers een goede prijs zouden geven door afspraken, met de handel slaagt men hier ook niet in. Het weer kan men immers niet sturen, maar dit bepaalt wel of er veel of weinig product is.”