Door de sterkere prestaties van onder meer Elstar kiest Junami voor een positionering als premiummerk appel.
Een beweging omhoog dus om voor telers de beoogde hogere prijs van circa twee euro te bewerkstelligen.
Aan de onderkant van de afzetmarkt is door de hoge industrieprijs gewone interventie niet aantrekkelijk, maar afzet van klasse 2 fruit gaat vrij soepel richting voedselbanken. Op het actiefront is ook beweging met brede rassenkeuze en diepe acties van de prijsvechters Aldi (Goudreinet voor 66 cent) en Lidl (Doyenné du Comice voor 69 cent) en Plus (Elstar voor 69 cent).
Junami
Kanzi ligt bij Emté en Coop als aktie-artikel in de schappen voor €1,99 per kilo. Kanzi krijgt er bij de start van het seizoen nu gelijk een sterke concurrent bij. Junami wil dezelfde positie als Kanzi en ook gelijk vroeg in het seizoen. Daarvoor starten in november campagnes op televisie en ook hockeyster Naomi van As probeert de appel pushen, weg van de gangbare rassen. Dat plekje in de markt bleek vorig seizoen ook te gevoelig voor boycotperikelen. Dit voorjaar kantelde het seizoen en bleek marktverruiming op te treden, waardoor het zelfvertrouwen voor deze opwaartse marktbeweging werd geboren.
Voedselbanken
Ook in niet-crisissituaties blijken afzetorganisaties dan nu de weg naar voedselbanken gevonden te hebben. De steunbedragen van 17 cent voor appels en 24 cent voor peren bij gratis verstrekking deed afgelopen weken toch afzetorganisatie besluiten gemiddeld per week zo’n 30 ton af te geven aan voedselbanken. Dat is ook bijna de hoeveelheid die ze kunnen handelen. Tot dusver zijn het vooral peren geweest, Fruitmasters verwacht dat dit de komende weken ook meer appels zullen zijn die door het formaat of kleur of lichte verruwing anders als klasse twee zou worden afgezet.