Paprikatelers kregen in de periode 2011 tot en met 2013 een relatief groter deel van de consumentenuitgave aan paprika.
Supermarkten ontvingen daardoor minder. Dat blijkt uit het onderzoek ‘Prijsvorming van voedsel’ van Wageningen UR en Universiteit Utrecht in opdracht van de ACM (voorheen NMa).
Voor paprika geldt dat van de consumenteneuro bijna 60 procent bij de supermarkten terecht komt en 34 procent bij de paprikateler. De groothandel ontvangt circa 7 procent van de consumentenprijs als brutomarge. In de periode 2011-2013 neemt het aandeel van de supermarkten af van 64 naar 56 procent en van de primaire producent toe van 29 naar 38 procent. Het aandeel van de groothandel is stabiel in deze periode.
De groei van het aandeel in consumenteneuro zegt niets over de winstgevendheid van paprikabedrijven, stellen de onderzoekers. Wel ging de groei gepaard met verbetering van het resultaat in 2013.
komkommer
Voor komkommer geldt dat van de consumenteneuro 40 procent als brutomarge bij de supermarkten terecht komt, 40 procent bij de groothandel en 20 procent bij de komkommerteler. In de periode 2011-2013 zijn de aandelen stabiel, waarbij een kleine verschuiving van de brutomarge van de supermarkten naar de groothandel zichtbaar is.