De Nederlandse supermarktomzet is in april 2015 met 0,5 procent gestegen ten opzichte van april 2014.
De totale supermarktomzet bedroeg in april 2015 €3,23 miljard tegen €3,21 miljard in april 2014. In de eerste vier maanden van 2015 steeg de supermarktomzet in Nederland met 1,3 procent naar €11,6 miljard. Dat meldt marktonderzoeker Gfk.
De afgelopen jaren daalde het aantal supermarktformules in Nederland. Hierdoor zagen met name de grotere supermarktketens hun klantenkring groeien. Jumbo groeit forst door de overname van C1000, maar ook Albert Heijn, Lidl, Aldi en Plus zagen hun klantenkring in 2014 groeien ten opzichte van 2012. Vorig jaar bezocht de consument gemiddeld 4,6 verschillende supermarktformules. Albert Heijn kreeg de meeste klanten over de vloer, gevolgd door respectievelijk Lidl, Jumbo, Aldi en C1000.
Ouderen grootste klant speciaalzaken
Speciaalzaken, met uitzondering van reformzaken (natuurvoedingswinkels), zagen in 2014 hun klantenkring afnemen ten opzichte van 2012. Dit geldt ook voor de markt, warenhuizen en groothandel. Speciaalzaken behalen een groot gedeelte van hun omzet bij ouderen. Gezinnen met kinderen kopen juist vaker bij supermarkten.