Topman Sander van der Laan vertrekt bij Albert Heijn. De melding komt na een relatief sterk vierde kwartaal van AH in Nederland en sterke groei in Tsjechië van moederbedrijf Ahold, waardoor het inkoopvolume toeneemt in de EU.
Het vertrek van Van der Laan komt op een moment dat Albert Heijn in de supermarktbranche het moeilijk heeft. De marktleider onder de Nederlandse supermarkten heeft een moeizaam 2014 achter de rug. Ahold-directeur (en baas van Van der Laan) Dick Boer geeft Van der Laan wel het krediet voor de uitbouw van de online activiteiten van AH en de uitbreiding naar nieuwe markten.
leverancierskorting
De afgelopen jaren kwam Albert Heijn ook op verschillende manieren negatief in het nieuws. Zo lag Van der Laan onder vuur in 2012 na het verzenden van de zogenoemde 2-procentsbrief, waarin AH van toeleveranciers een bijdrage eiste vanwege de overname van een deel van C1000. Hiervoor moest Van der Laan uiteindelijk excuses aanbieden.
Tijdens het bewind van Van der Laan liep ook het conflict met de franchisers uit de hand, dermate dat de partijen elkaar dit jaar voor de rechter treffen.
Wouter Kolk wordt de nieuwe baas bij de Nederlandse marktleider. Onder zijn leiding moet Albert Heijn weer terrein terug winnen op de Nederlandse markt, stelt supermarktblad Distrifood.
Omzet
Albert Heijn wist in het vierde kwartaal door meer promotie een stevige omzetgroei te bewerkstelligen. Deels door nieuwe winkels in Nederland en België, maar ook een lichte groei per winkel. Dat ging wel ten koste van de marge.
In Tsjechië werkt Ahold aan de integratie van SPAR-winkels. De omzet in het vierde kwartaal steeg daardoor met 100 miljoen euro naar 433 miljoen euro. De overname van SPAR-winkels leidt tot een groei van het inkoopvolume van Ahold in de EU en daardoor kansen voor Nederlandse telers. Ook hier leidt de integratie van de winkels tot een iets kleinere marge voor Ahold.