“Mijn kritiek op het rapport van McKinsey is dat er te veel de nadruk is gelegd op het oude horizontale model van samenwerking. Dat werkt nu niet meer”, zegt tomatenteler Jos Looije.
Op de bijeenkomst Visie op Agrarisch en Food 2015 van ABN Amro in Amsterdam sprak Looije vanmiddag van ‘een oude reflex in de tuinbouw’. “Het horizontale model werkte goed toen in de 20ste eeuw de tuinders nog arme door handel en toeleveraars uitgeknepen mensen waren. Toen was het goed om daar coöperaties tegenover te stellen om samen sterk te staan. Maar nu werkt verticale samenwerking veel beter.”
Liever legt Looije een verbinding met het verkoopkanaal en met de consument dan met collega-telers. “Wij weten altijd naar welke koper welke tomaat gaat. Juist door verbindingen te zoeken met de consument kan de primaire sector gouden tijden tegemoet gaan. Daar ben ik van overtuigd.”
Waar Looije en zijn vier mensen sterke marketingteam ook van doordrongen zijn geraakt bij dat contact met consumenten, is dat het denken in doelgroepen onzin is. “Mensen gaan niet meer naar een vaste winkel die past bij hun salaris, baan of opleidingsniveau. Dezelfde koopt luxe producten bij speciaalzaken, standaard product bij een supermarkt en scoort ook graag een lekker wijntje dat in de aanbieding is bij de Lidl.”