Hans Swinkels toog begin augustus naar Denemarken. Niet voor vakantie, maar voor een bezoek aan de fabriek waar vermoedelijk zijn nieuwe preirooier vandaan zal komen.
“Ik ben nog aan het oriënteren, maar waarschijnlijk komen we uit bij een volautomatische Asalift.” Met zijn huidige rooier rooit hij nog twee eken Krypton waarna vanaf eind augustus Belton volgt. Rond 20 september is dan de ter plaatse gezaaide Rally aan de beurt.
Diesel is flinke kostenpost
In de afgelopen periode was het vooral beregenen wat de klok sloeg. “Dat is dit jaar de zwaarste klus. Er gaat heel wat diesel doorheen. Dat is een flinke kostenpost, maar gelukkig is de diesel wat vriendelijker geprijsd dan in voorgaande jaren. Bovendien heb je geen keuze.”
Onkruid wieden
Eind juli werd tegen het onkruid gefreesd en in week 32 geschoffeld en aangeaard met torsiewieders. In week 34 volgt nog een keer aanaarden. “Met twee keer moet het wel rond zijn.” Groot onkruid werd eerder al handmatig verwijderd.
Aanregenen scheelt werk
De laatste winterprei werd op 28 juli geplant. “We hebben ook wel eens rond half augustus nog geplant, maar als het dan tegenzit, haal je de kilo’s niet. Wij willen eind april ook de laatste in de koelcel hebben zitten.” Hier werd het onkruid ongeveer een week na planten aangepakt met een mix aan middelen. De ponsprei werd voor het eerst aangeregend. “Dat doen we twee keer en daar zit geen dag tussen. Het scheelt veel werk ten opzichte van aangieten.”
Augustus is rustig
Qua afzet is augustus voor Swinkels een rustige maand. “We leveren jaarrond, maar in juni/juli zit voor ons een piek en vanaf eind augustus bouwen we het weer op.” De prijs blijft tot nu toe op een aardig niveau. “Hopelijk blijft het zo een seizoen lang. In de herfst zal het wel wat zakken, maar als het structureel op een behoorlijk niveau blijft, dan is er balans in de aanvoer. Dan gebeurt niet dat er in de herfst prei wordt opgehouden vanwege lage prijzen. Gebeurt dat wel, dan blijft dat doorwerken.”