Doorgaan naar artikel

‘Treinverbinding China biedt kansen groentenexport’

Nederlandse agrarische exporteurs kunnen profiteren van inspanningen van Chinese partijen en de Rotterdamse haven om te komen tot een handelsroute per trein.

Pogingen om een nieuwe treinverbinding tussen China en Rotterdam op te zetten biedt namelijk ruimte voor retourvracht. Met moderne koelsystemen kan de agrarische sector hiervan profiteren. Dat zegt Bart Kuipers, senior-onderzoeker haveneconomie aan de Erasmus Universiteit.

In de Rotterdamse haven kwam afgelopen week de eerste goederentrein uit China aan. De trein moet het begin zijn van een nieuwe handelsroute tussen de Nederlandse haven en China. De trein heeft achttien dagen over de reis gedaan. “Met aanpassingen is een reistijd van 12 dagen mogelijk. De retourvracht van hoogwaardige producten als groenten komen daardoor binnen bereik. Ik weet dat er technieken zijn om de groei van producten in koelsystemen te stoppen.” Een business model is er niet voor zo’n handelsroute, weet Kuipers.

Er staan tachtig containers op, die vol zitten met koffie. De winstgevendheid van zo’n handelsroute wordt veelal bepaald door de retourzendingen, stelt Kuipers. “De kans voor Rotterdam ligt in de retourlading. Met onze agrarische sector kunnen we veel landbouwproducten in de treinen terug naar China sturen. Op dit moment is natuurlijk ook de poedermelk booming.”

Het vervoer via een trein is duurder dan via een containerschip, maar wel een stuk sneller. “Door nieuwe milieuregels doe je er over het water een dag of dertig over, terwijl je er met de trein dus binnen achttien dagen bent.” Luchtvracht blijft de snelste optie, maar ook de duurste.

Bekijk meer

Share this

Gerelateerde artikelen

Beheer
WP Admin