Een samengaan van Ahold en Delhaize geeft beide bedrijven een scherper inkoop- en kostenvoordeel in de voortdurende prijzenslag.
Analisten van de Rabobank becijferen dat kostenvoordeel op 1 miljard euro. Ook Gino van Ossel, hoogleraar retail aan de Vlerick Business School in Gent ziet vooral een kostenvoordeel. Hij reageert daarmee op de aanzwellende geruchten over fusiegesprekken. Beide supermarktketens reageren niet op de vermeende gesprekken. “In de Benelux komt er daarmee plots een heel grote partij bij, net als in de Verenigde Staten waardoor ze meer gewicht in de schaal kunnen leggen tegen een partij als Walmart. Ze kunnen mee in de prijzenslag die overal bezig is, omdat ze veel kosten kunnen wegsnijden.” Van Ossel zei dat vanmorgen op radio 1 Journaal.
Hij verwacht niet dat winkels snel zullen worden omgebouwd. De voordelen zitten vooral aan de inkoopkant, verwacht hij. Delhaize en Ahold kopen niet gezamenlijk in op dit moment. In de inkoopkoepel AMS werkt Ahold samen met grote Europese supermarktketens, maar niet met Delhaize.