Als seizoensproducten zijn asperge en aardbei het bekendst en populairst. Dat blijkt uit onderzoek door TNS-Nipo in opdracht van Albert Heijn. Maar van veel andere producten kent de klant het seizoen niet.
De belangrijkste associaties die de ondervraagden hebben bij groente en fruit uit het seizoen zijn de versheid (58%) en de smaak die in het seizoen als best wordt beoordeeld (57%). De seizoensgroente en het seizoensfruit worden buiten het seizoen ook echt gemist, aldus de respondenten.
In april zochten maar liefst 40 duizend klanten online bij AH naar een recept met asperges. Maar voor veel producten blijkt de Nederlander ook moeuite te hebben om te bepalen wanneer ze in of uit seizoen zijn. Bij het kopen van groente en fruit wordt dan ook niet zozeer gelet op wat er in het seizoen is, maar blijkt volgens het onderzoek de consument vooral voor aanbiedingen te kiezen.
Start campagne
Met name bij fruit heeft men moeite om aan te geven welke producten op dit moment verkrijgbaar en afkomstig uit Nederland zijn. Zo weet slechts iets meer dan 10% van de ondervraagden dat bramen en frambozen (uit de Hollandse kas) op dit moment al in het seizoen zijn. Anderzijds geven de respondenten aan dat nu Hollandse peren ín seizoen zijn.
Met het onderzoek van TNS-Nipo markeert AH de start van de campagne ‘Groente en fruit van het seizoen. Nu op zijn lekkerst’. Met deze week in de aanbieding witte asperges, rabarber en bloemkool.