Met geld uit Brussel heeft tomatenbedrijf Van der Kaaij in Berlikum samen met partner Selektmeat uit Harlingen met succes een eigen pastasaus op de markt gebracht. Theo van der Kaaij hoopt nu ook de stap naar de consumentenmarkt te kunnen maken.
Zo’n 1 à 2 procent van de trostomaten van de broers Theo en Arjan van der Kaaij is niet geschikt voor de versmarkt. Die uitgesorteerde vruchten worden sinds enige tijd echter toch tot waarde gebracht voor de consument. Via horeca en groothandel verkoopt het Friese tomatenbedrijf de tomaten nu in de vorm van pastasaus Cucina Landoni.
De ontwikkeling van dit product is mede gefinancierd met een subsidie uit het Europees landbouwfonds voor Plattelandsontwikkeling, aangedragen en ingediend door adviseur Zeinstra Management Dronrijp. Met name vanwege de strenge hygiëne- en milieueisen is het op de markt brengen van een dergelijk product bewerkelijk en kostbaar. “De garanties op houdbaarheid voor een bewerkt product zijn heel anders dan voor een vers product”, zegt initiatiefnemer Theo van der Kaaij. “En het was van het begin af de bedoeling om er een product zonder e-nummers of andere kunstmatige toevoegingen van te maken. Dus puur natuur. Dat maakt het ook niet eenvoudiger natuurlijk.” Het is daarom onontbeerlijk om een partner te hebben die professioneel in de voedselverwerking zit.
Ook voor het inspelen op de verschillende wensen van verschillende klanten, met name als het gaat om verschillende verpakkingen en verpakkingsmethodes was die partner van onschatbare waarde. “Elke potentiële klant heeft eigen wensen. Als je daar niet in meedenkt, dan verkoop je je saus niet. Maar je moet ook telkens weer inschatten hoe serieus een klant is, voordat je kosten gaat maken.”
Lees volgende week meer over Van der Kaaij’s bevindingen bij het opzetten van deze nieuwe product-marktcombinatie in editie 7 van Groenten & Fruit.